fbpx

Goeie vraag. Hoe krijg je het voor elkaar om iemand warm te laten lopen voor jouw plan? Het antwoord op die vraag is tegelijk eenvoudig en ingewikkeld, want het gaat over het beinvloeden van het gedrag van iemand anders. En daarvoor kun je het best eerst bedenken waar je zelf in het dagelijks leven door beinvloed wordt. Wanneer zeg je zelf ergens ja tegen en wanneer kun je makkelijk nee zeggen? We krijgen allemaal de hele dag allerlei vragen en keuzes op ons af waar we iets mee moeten. Sommige keuzes maken we meer bewust, andere keuzes zijn meer intuïtief of instinctief. Soms zijn we ons ervan bewust dat iemand invloed op ons probeert uit te oefenen, soms gebeurt het zo subtiel dat we al iets in ons winkelmandje hebben liggen voordat we de tijd nemen om ons af te vragen of we dit echt nodig hebben.

Heel vaak weet je al vrij snel of je iets wilt, of niet. Of iets je aanspreekt, of niet. Het eerste gevoel, de eerste indruk bepaalt of je verder leest en vooral: hoe je verder leest. Datzelfde geldt voor een adviseur die jouw aanvraag moet beoordelen. Eerst komt het gevoel en pas daarna het verstand. Het een kan niet zonder het ander. Maar als iemand een goed gevoel heeft bij jouw idee, heb je al een flinke stap gezet.

Wat zorgt voor een goed gevoel?

  1. met stip op nummer 1 is de mate waarin jouw idee past bij de ideeën van het fonds over de ideale wereld. Het is dus zaak om je heel goed te verdiepen in waar dit fonds voor staat. Wat is hun missie en hoe helpt jouw plan om hun doel een stap dichterbij te brengen? Kun je dit goed onder woorden brengen? Zet het in je brief die je bij je aanvraag meestuurt en laat het doorklinken in je projectplan
  2. een helder plan. Dat wil zeggen: met een tekst die lekker loopt en die logisch is opgebouwd. Een tekst die wel prikkelt, maar geen vreemde vragen oproept. Een plan waarin je niet naar informatie hoeft te zoeken, maar op een presenteerblaadje krijgt aangeboden. Ingewikkeld? Begin eerst eens met de basis: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Nou ja, vooruit: splits ‘wie’ in ‘voor wie’ en ‘door wie’. In ons geval is dat vaak wel handig
  3. een begrijpelijke begroting. Zorg in ieder geval dat je rekent met behulp van een spreadsheet en niet in een tekstbestand. Dat scheelt al, want een rekenfout is zó gemaakt. Maar dan nog kan het erg ingewikkeld zijn om de berekeningen van een ander te doorgronden. Zorg dat je tussenstappen inzichtelijk maakt en zet goede kopjes boven je kolommen. Denk niet alleen aan de kosten, maar ook aan de dekking daarvan. Wie gaat het betalen? Laat het zien, ook al weet je het nog niet zeker. Dat is niet erg, zolang je er maar open over bent.