fbpx

BLOG

Prettige feestdagen!

Dit jaar stuur ik je geen kerstkaartje, maar wil ik je graag persoonlijk een heel fijne Kerst wensen

In de video vertel ik iets over een online cursus fondsenwerving, die ik aan het maken ben. Als je wilt weten of het me gaat lukken om dit plan uit te voeren of als je gewoon benieuwd bent naar het resultaat, schrijf je dan in voor de Nieuwsbrief.

Dan krijg je een seintje in je mailbox als de cursus klaar is. Niets meer en niets minder. En als je het daarbij wilt laten, dan schrijf je je daarna uit. Dat mag gerust. Als je blijft, krijg je één keer per maand, op de eerste vrijdag van de maand, een mailtje met tips over fondsenwerving bij  vermogensfondsen. Lekker lezen in het weekend 🙂

Hoe krijg je iemand zover?

Goeie vraag. Hoe krijg je het voor elkaar om iemand warm te laten lopen voor jouw plan? Het antwoord op die vraag is tegelijk eenvoudig en ingewikkeld, want het gaat over het beinvloeden van het gedrag van iemand anders. En daarvoor kun je het best eerst bedenken waar je zelf in het dagelijks leven door beinvloed wordt. Wanneer zeg je zelf ergens ja tegen en wanneer kun je makkelijk nee zeggen? We krijgen allemaal de hele dag allerlei vragen en keuzes op ons af waar we iets mee moeten. Sommige keuzes maken we meer bewust, andere keuzes zijn meer intuïtief of instinctief. Soms zijn we ons ervan bewust dat iemand invloed op ons probeert uit te oefenen, soms gebeurt het zo subtiel dat we al iets in ons winkelmandje hebben liggen voordat we de tijd nemen om ons af te vragen of we dit echt nodig hebben.

Heel vaak weet je al vrij snel of je iets wilt, of niet. Of iets je aanspreekt, of niet. Het eerste gevoel, de eerste indruk bepaalt of je verder leest en vooral: hoe je verder leest. Datzelfde geldt voor een adviseur die jouw aanvraag moet beoordelen. Eerst komt het gevoel en pas daarna het verstand. Het een kan niet zonder het ander. Maar als iemand een goed gevoel heeft bij jouw idee, heb je al een flinke stap gezet.

Wat zorgt voor een goed gevoel?

  1. met stip op nummer 1 is de mate waarin jouw idee past bij de ideeën van het fonds over de ideale wereld. Het is dus zaak om je heel goed te verdiepen in waar dit fonds voor staat. Wat is hun missie en hoe helpt jouw plan om hun doel een stap dichterbij te brengen? Kun je dit goed onder woorden brengen? Zet het in je brief die je bij je aanvraag meestuurt en laat het doorklinken in je projectplan
  2. een helder plan. Dat wil zeggen: met een tekst die lekker loopt en die logisch is opgebouwd. Een tekst die wel prikkelt, maar geen vreemde vragen oproept. Een plan waarin je niet naar informatie hoeft te zoeken, maar op een presenteerblaadje krijgt aangeboden. Ingewikkeld? Begin eerst eens met de basis: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe? Nou ja, vooruit: splits ‘wie’ in ‘voor wie’ en ‘door wie’. In ons geval is dat vaak wel handig
  3. een begrijpelijke begroting. Zorg in ieder geval dat je rekent met behulp van een spreadsheet en niet in een tekstbestand. Dat scheelt al, want een rekenfout is zó gemaakt. Maar dan nog kan het erg ingewikkeld zijn om de berekeningen van een ander te doorgronden. Zorg dat je tussenstappen inzichtelijk maakt en zet goede kopjes boven je kolommen. Denk niet alleen aan de kosten, maar ook aan de dekking daarvan. Wie gaat het betalen? Laat het zien, ook al weet je het nog niet zeker. Dat is niet erg, zolang je er maar open over bent.

Hoeveel fondsen denk jij dat er zijn?

Laatst was ik voor de Friese Dansdagen bij Keunstwurk. Op het prikbord in de hal zag ik een poster van de Vrijwilligers Academie Fryslân over fondsenwerving. Mooi, dacht ik, even gluren bij de buren. Hoe pakken zij het aan om mensen aan het fondsenwerven te krijgen?  Kijk mee…

 

Tweeduizend? Helemaal zeker weten doen we het niet, want er zijn fondsen die bewust behoorlijk onder de radar blijven. Maar dat er in Nederland meer dan 72 fondsen zijn, daar durf ik wel wat om te verwedden.

Feedback op je aanvraag voor subsidie – het werkt!

Belevingstheater De Lachende Zon speelt voor een bijzonder publiek. Hun voorstellingen zijn echte theatervoorstellingen, waarin de artistieke inhoud voorop staat, maar dan wel met een extra aspect: het contact maken met mensen met een verstandelijke beperking. Hen (aan)raken op zielniveau, zoals theater dat kan.

De Lachende Zon deed al regelmatig aanvragen bij vermogensfondsen, maar het leek steeds moeilijker te worden om een subsidie te krijgen. Ronduit frustrerend. Zij kwamen bij Quadrifolium om erachter te komen waar dat aan ligt en waar mogelijke verbeterpunten liggen. Samen hebben we gekeken naar een aantal aanvragen die bijna klaar waren om ingediend te worden. En het bleek heel leerzaam om feedback te krijgen van een ‘critical friend’ op het projectplan én op de keuze van de plekken waar je de aanvraag naartoe stuurt.

Quadrifolium kan je laten zien waar projectadviseurs bij een vermogensfonds op letten. Hoe past jouw idee bij hun idee van de ideale wereld? Klopt de schaalgrootte van jouw project bij de regeling waar je een beroep op doet? Wat zijn do’s en wat zijn absolute don’ts? En waar kun je nog terecht?

Zijn dit herkenbare zaken? Er kan vaak meer dan je denkt. Mail gerust en laat me met je meedenken.

 

P.S. Vandaag kreeg ik een berichtje van de zakelijk leider van de Lachende Zon: hun eerste ‘aanvraag nieuwe stijl’ is gehonoreerd!